Bebudak Part 3

Wednesday, June 10, 2009
Masa kecik-kecik, masa cuti sekolah ape yang kowang buat..ha nie aku nak sembang sket..
aku duduk kampung dulu so aktibiti aku banyak yang kearah kekampungan la..antaranya..

Menggagau.
masa time panas jer boleh buat mende tak paedah nie..time ujan air tinggi..caranye kene timba lopak, parit @ kolam sampai kering..pas tu tangkap la ikan.alatannye boleh guna aper saja..saring sayur mak korang ker..langsir jarang2 ker.. kelambu ker.. free style guna tangan.. mesti berlumpur beb.. biler naik badan jadi putih.. biler balik kompom kene ligan ngan mak aku..kompom kene libas punyerla..

Main Masak-Masak
Besanyer gadis la yang men mende nie..menu pucuk2, ubi bakar tak pun kentang yang korang rembat kat dapur.. tah aper-aper tah.. baek main perang-perang.. puas dapat sakit pun dapat.. tak paham aku.. nanti aku tanya owang putrajaya k..

Mancing
yes.. dulu aku punyer peberet..mancing..input cacing output ikan puyu, talapia ngan lampam.. kengkadang dapatla keli ngan aruan.. pakai batang pokok teberau, tali tangsi ngan mata kail.. seharian mancing pun tak kesah sedare..berbekalkan buah jambu ngan tebu.. awek lalu pun tak nampak.. ok tipu la tu..

Lampu Gaslin
rumah aku tak de elektrik..so inila sumber pencahayaan aku.. pas tu guna bateri dah maju sket guna generator pasar malam.. dapatla tengok tv.. tengok McGyver.. kalau tak tengok la wayang pacak seminggu sekali.. tu pun kalau ader la.. gile sedih aku..

Angpau
yang nie kita boleh mintak biler kita tak akil baligh jer..skung nie dah kene bagi plak.. tak bagi komplen.. huh.. dulu paling banyak pun dalam 50 sen jer.. dapat seringgit memang bonus la.. mahu pegi 5 hari berturut.. siap tukar baton..

Budak Sekarang
  1. PS 3
  2. X-Box
  3. Internet
  4. X-Tream Game
  5. Rempit/Samseng Jalanan (aku pun pernah)
  6. dan lelain huh tak terikut aku..
kowang njoy reading k..

17 Insan Besh:

F A R Y N said...

alahai..rendunya aku ngan zaman bdk2 dulu....haishhhh

SRISUFI said...

Salam kamu..

hehehe

membaca cerita bersiri ini membuatkan rasa rindu nak menjadi kanak-kanak era ni...zaman kelahiran 80-an sangat best kan.


kamu dah sihat batuk nya?

=)

ayampinko said...

srisufi
~sudah..tq sebab menanya
kamu sihat..?

kamu kanak2 zaman bila..zaman batu ek..

faryn
~yup..windu jugak..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

yer aku akui...
aku suka main masak2..hahhahha
abis peyok mak aku..
aku bedal...hahaa

haNie said...

lampu gasolin kat umah aku pn pakai dl..
sm jek terang ngan lampu kalimantang tu...
hahahahaa :P

SwEeTFoResT said...

hehehe...sonok pe men masak2..rugi ouh x try... =P

ayampinko said...

yanie..
dah agak..dari raut wajah dah tau..hahaha..

hanie
tau tak per..terangkan..tapi kene pam selalu

hutanmanis
tak perla mekasih ek..maen polis entry lagi besh..

mamai said...

parit dan sungai tempat aku bermain...mengocah ikan dah jadi perkara biasa...kepala anak ular sawa perkara biasa aku pegang masa mengocah...

ayampinko said...

mamai
aku rase skung nie pun kalau ade peluang aku nak menggagau lagi..

Rozita said...

huhuhu..
akak dulu2 main galah panjang..
polis sentri..hahhaha
TV pun tk mandang masa tu..
org kpg ler katakan

ayampinko said...

pompuan men polis sentry...
hebat akak nie..
hu uh power..

kakuna_daisy said...

nape pmpuan takleh men polis sentri lak...hahaha...
men gasing pn ade..men guli..men getah..
aku la tu..hahaha

niEna hailani said...

dlm entry nie..
aku merasa 2 jee...
maen mask2 n angpow...

tp aku main masak2 ngn ank2 mat salleh, india n cina..
aku kecik2 da majmok..

hehee...

beshnye... dpt gune gasolin..
aku xpenh guna pon..
penh jmpe tp time 2 xtau ape benda
aku lahir taun 80 an gak
tp npe x penah gune???

ayampinko said...

nko lahir kat maner..?

niEna hailani said...

lahir tanah melayu a.k.a malysia...

tp duduk di suatu tempat yg sekeliling org yg berspeaking sepnjg masa...
tp bkn duduk di kuala lumpur k

ayampinko said...

eksen nko nie...hahaha..
kira nko nie lahir sebagai 1 golongan yang senang la..sebab tu tak pernah guna bende nie..

Lifesaver said...

aku suka main kawin2..hehehe