Cita - Cita

Tuesday, July 7, 2009
"Hasanuddin (nama betul aku) bangun" aku bangun..
"Dah besar nanti nak jadi aper.." cikgu aku rileks jer tanya..
"Saya nak jadi askar cikgu" aku menjawab dengan kondipen.. bersemangat patriotik yang tinggi.. tegas dan megah.. nampak perkasa..
"Kenapa awak nak jadi askar" cikgu aku bertanya lagi..
"Sebab boleh main tembak-tembak cikgu" aku layan pertanyaan cikgu aku.. kang tak layan alamatnyer pembaris panjang kaler kuning kat kaki aku.. biler dah besar aku pikir balik.. trus aku gelak.. mana taknyer masa kecik.. kalau tanya pasal cita-cita.. jawapan umum.. Askar.. Doktor.. Peguam.. Polis.. Bomba.. Pilot.. tak pun Cikgu.. tu jer.. biler besar baru la tau rupernye banyak lagi pekerjaan kat dunia nie.. hahaha penjual barang (asal barang jadi duit).. penjual orang.. tukang anta surat.. tukang sapu.. pemandu.. pemasang bende.. pembaiki bende.. pengajar.. dan bermacam-macam lagi jawatan-jawatan yang diofer sebagai cara kita mencari rezeki.. tapi ader jugak yang tak ambik port pasal mende-mende nie.. yang suka jadi penganggur.. huh... tak paham aku.. buat sakit mata jer..

Aper cita-cita korang masa korang kecik..?
jawab dengan sopan ok.. tapi kalau tak nak pun boleh jugak.. lantak korang la.. korang pun dah besau..

17 Insan Besh:

[yAN!e][pUTraJAya] said...

abg ahsan...

saya mau jadi INSPEKTOR POLIS....

tp alangkah kurang nasib.....jadi kerani buat surat jer ari2.....

huhuhuhu

kakuna_daisy said...

incek hasanudin,
aku nk jadik pulis,tp dah siap g intebiu tp pulis tak nk amik aku..nape ntah..
aku jadi seorang yang setia berusaha..hehehe..

mrblind said...

gua nak jadi wolverine..

ierma said...

aku nak jadik tukang masak...tukang masak utk bakal laki aku nnt hahahaha!!

♣haNie♣ said...

jd ape lagi...
jawatan paling glemer ler..
doktor..
tp skrg pn..doktor jgk..
doktor cinta..
muahahahaha..hakkptuihh!

dila john said...

mula2 dokter,
pastu cikgu,

da besa skit nk jd cm mak
jd nurse,

lg besa sket da tingkatan,
masa dpn agk cerah nk jd saintis,

skg,
mana ade job,
kje jerk... huhh!!

nuyuljana said...

cita-cita aku masa kecik nak jadi suri rumah tangga.

hahaha.

mamai said...

aku bercita-cita nak jadi cikgu masa sekolah rendah.
sekolah menengah aku nak jadi lawyer
masuk U aku nak jadi arkitek
keluar U aku kerja kilang

paRi-paRi sYurGa said...

mestilah nak jadi doktor..
baru class..


hahaha.

Monkey D Luffy said...

aku bercita2 jadi hero... TV punya fasal ler ni

F A R Y N said...

aku dulu konon nak jadi doktor..
masa SPm...kimia kantoi!
hahahahaahah

Rozita said...

haha...
ini kisah benar ye..
akak dulu masa kecik cita2 nak jadi doktor..konon..
pada hal..tk masuk universiti pun..
tu pasal keje kilang aje..
rezeki jugak kan????

ayampinko said...

rezeki...kngkadang aper yang kita nak tak dapat

niEna hailani said...

ade 3 plihan
1.doctor
2.architect
3. model...

hahahhaaa...
1 n 2 da nk jadi tp xde rzeki..

tok no3 angan2 je...
tp tinggi n berat da ook daa
kaki pon pnjg pee...
hahahahaaa

aim-a said...

sy nak jadik surirumah dgn gaji rm10K sebulan :D

kakimaukah said...

dalam ati aku cakap..
"nak jadi samseng"
tapi yang keluar..
"nak jadi macam cikgu"
baik punya bodek...

fndrocka said...

nak jadi bos