Din Sayong dan Lelaki Itu

Tuesday, September 29, 2009
"Din tolong din.." seorang lelaki meminta tolong pada sahabatnya..

"Apahal nie..?" Din Sayong menanya kembali..

"Isteri haku nak bersalin.. tolong Din" lelaki itu bersuara kembali..

"Aku bukan Tok Kadi.. mana bleh kawenkan owang.." Din Sayong bersuara lagi..

"Saper yang nak kawen..?" tanya Din Sayong lagi..

"Aper pulak kawen.. bini haku nak bersalin la.." lelaki itu bersuara kuat..

"OOO..Saper..?" Din Sayong meminta kepastian..

"Bini haku la ngok.. berapa punya pekak da.." Lelaki itu separa menjerit..

"Abis aper boleh haku buat..? haku bukan bidan..?" Din Sayong meneruskan keperibadiannya yang ngok itu..

"Tolong hantar bini haku ker hospital.. tolong Din..? Rayu lelaki itu..

Maklumlah Din Sayong adalah satu-satunya insan dalam Kampung Sayong Bengkak yang mempunya kereta.. itu pun Datsun Tonggek yang dibeli secara sambung bayar daripada Ah Sang tokey kedai runcit di pekan.. maka sepantas kilat Din Sayong membawa lelaki itu dan isterinya ke hospital..

Setelah memerah keringat dan menggunakan segala petua dan pemuda yang dipelajarinya.. maka isteri kepada lelaki tadi selamat melahirkan seorang puteri..

"Terima kasih Din.. Nanti masa meting haku akan sokong nko jadi ketua kampung yer Din.. ?" ujar lelaki itu beserta mata yang bersinar keriangan..

"Alhamdulillah.. eh nko nak taruk nama aper budak nie..?" tanya Din Sayong..

"Entahla.. tapi mak dier suka dengan nama Hanie.. hem aku panggil Hanie jer la.." lelaki itu menjawab..

"Nama penuh..?" Din Sayong meminta kepastian..

"Nantila haku tanya mak dier.. tunggu dier sihat sket.. ok Din haku nak pegi azankan jap.." lelaki itu menyambung..

Maka dengan itu.. di tanggal 29 September 1982 lahir la seorang insan yang begelar Hanie.. dan hari ini genap lah ia berusia 27 tahun.. sihat walafiat jer haku tengok.. harap-harap bertambah bahagia la lelaki itu.. dan Din Sayong telah berjaya menjadi Ketua Kampung Sayong Bengkak selama 10 tahun berturut-turut..

8 Insan Besh:

-cD- said...

Ehhh tatau lak salasilah n belakang tabir kewujudan dak hanie ginie rupa.. hahaha din sayong nie kira bapak angkat Hanie ehh? hahaha

♣haNie♣ said...

yang!!
hahahahaha...
adeh..deh..
x terkomen aihh.. :P

tq 4 da entry.. heheh ^^

pari pari syurga said...

demm~~...




hahahahahha...
puas gua baca dr atas smpai bwh..
hahahahha...


that's hanie is my kodok's sista!
hhahaha
love ya so mucha sis!

mamai said...

selamat hari lahir dan selamat jadi tok ketua wahai din sayong jgn lepa,k kat kedai kopi lama-lama

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

oww..entry ucap selamat hari lahir upenye...ingt kan nostalgia kmpung tadi..hehe...

anyway anyhow,selamat hari lahir kepada yang bernama Hanie tu..wooo,musti terharu gaban ni..huk huk huk..

Ecah said...

hahahaha.. untuk hanie ghebu ghope nyer.. baru ku tau.. din sayong tu bapak angkat hanie.. wakakakaka

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

o00o0o

ini citer kelahiran dak hanie ghupe2nyer

hahhaha hepi besday kak haniE....

Rozita said...

bravo! bravo!
rugi la..akk terlambat baca ntri
yg cukup bermakna ini